kjopsvilkor

Disse kjøpsvilkårene gjelder for alle kjøp på westerbergs.no. Du aksepterer kjøpsvilkårene når du registrerer et kjøp på westerbergs.no. Avtaler inngås med Westerbergs (HBG), 556005-1491, Postboks 525, 301 80 Halmstad. Avtaler inngås på norsk. Hvis du ønsker å kontakte oss, kan du kontakte oss på e-post: info@westerbergs.no, telefon: 69 35 15 40.

handle 

kjøp 

For å gjennomføre et kjøp på westerbergs.no skal følgende gjennomføres: 

  1. Velg varer – Varer velges i nettbutikken og legges i handlekurven. 
  2. Når du har valgt varer, går du til knappen ”til kassen” for å gå videre til betaling. Du kan også komme direkte til kassen ved å klikke på den grønne knappen ”til kassen”, øverst i høyre hjørne. 
  3. Kassen – Registrere dine personlige opplysninger. Det mobilnummeret du oppgir vil bli brukt ved utsending av varene. Les og aksepter våre kjøpsvilkår og bekreft ordren. Du aksepterer samtidig at du har mottatt informasjon vedrørende restordre og utsolgte varer.
  4. Legg inn din kredittkortinformasjon og betalingen registreres. 
  5. Du får regelmessig e-post for å ha muligheter til å følge din bestilling. 

Når du har registrert din bestilling har du en avtale op kjøp mellom deg og westerbergs.no. En bekreftelse sendes ut til den e-postadressen som du registrerte ved bestillingen. 

Hvis feilaktigheter om pris og leveringstider, eller andre omstendigheter skulle inntreffe, så forbeholder westerbergs.no seg til å endre dette i etterhånd. I slike tilfeller kontakter vi deg og informerer om dette. Du har da full rett til enten å endre eller annullere bestillingen. Westerbergs.no forbeholder seg retten til å kunne nekte en bestilling. 

Westerbergs.no inngår kun avtaler med myndige personer. 

Vi reserverer oss for utsolgtsituasjoner og kan komme til å annullere din bestilling hvis varene ikke finnes på lager. På westerbergs.no selges kun utgående sortiment fra Westerbergs. 

priser

Prisene som oppgis er alltid inkl mva. 

Prisene som gjelder for ditt kjøp, oppgis når du legger inn bestillingen i nettbutikken. Alle priser inkluderer merverdiavgift. Prisene inkluderer ikke eventuelle betalings- og fraktkostnader. Disse er oppført separat. 

Hvis prisen på et produkt eller informasjon om et produkt som er oppført på nettstedet er feil, og du innså eller burde ha innsett dette på bestillingstidspunktet, vil prisen eller informasjonen ikke gjelde for kjøpet. 

Det kan ikke garanteres at bilder på nettstedet som viser hvordan et produkt ser ut, gjengir produktets nøyaktige utseende, for eksempel på grunn av at skjermen kan påvirke fargegjengivelsen. Våre produkter som er eller inneholder elementer av naturmaterialer, kan også ha naturlige variasjoner, og produktets utseende kan også variere mellom ulike produksjonstilfeller. 

Blandebatterier er ikke inkludert ved kjøp. Kjøp av blandebatteri må alltid gjøres som et separat kjøp i tillegg til evt. møbel. Vi reserverer oss mot eventuelle trykk- og skrivefeil. Ved prisjusteringer på registrerte ordre blir du alltid informert om dette og har full frihet til å endre eller annullere bestillingen. 

falske bestillinger 

Falske bestillinger eller andre bedrageriforsøk vil bli politianmeldt. 

tilbud, rabattkoder og gaver 

Vi kan fra tid til annen tilby kampanjer, rabattkoder, gaver og andre tilbud. Slike tilbud er kun gyldige i den perioden som er spesifisert i forbindelse med tilbudet, og underlagt de vilkår og betingelser som er spesifisert i forbindelse med tilbudet. Tilbudene kan ikke kombineres med andre rabatter med mindre det er uttrykkelig angitt. 

Du må angi en eventuell kode eller på annen måte aktivere det aktuelle tilbudet før du fullfører kjøpet for å kunne benytte deg av tilbudet. Hvis du returnerer bestilte produkter, kan det bety at du ikke lenger oppfyller vilkårene som gjelder for tilbudet, noe som kan bety at du må returnere en eventuell gave eller at du må betale for verdien av gaven. I slike tilfeller vil vi kontakte deg. 

Ved oppdagelse av falske bestillinger eller andre forsøk på svindel, vil saken bli politianmeldt. 

betaling

Westerbergs.no tilbyr sikre betalinger og bruker Klarna Checkout som betalingsløsning. Klarna tar en kredittsjekk første gang du som kunde handler med dem, som du blir informert om. En kredittopplysning blir aldri tatt direkte i Klarna Checkout, men avhenger av betalingsalternativet du har valgt som kunde. Klarna behandler dine personlige opplysninger for å oppfylle sine forpliktelser i henhold til avtalen og for de andre formålene som blir rapportert i Databeskyttelsesinformasjonen. Du finner mer informasjon på klarna.com  

Ved å klikke på” Fullfør kjøp” godtar du Klarnas vilkår og kjøpsbetingelsene våre. Betalingsalternativene nedenfor er tilgjengelige ved kjøp på Westerbergs.no 

1. Faktura 

Betaling mot Klarna faktura med 14 dagers betalingstid. Ingen fakturaavgift blir lagt til. Klarna vil sende betalingsinstruksjon til deg når du skal betale direkte til Klarna. Klarna tar en kredittsjekk første gang du som kunde handler med dem, noe du som kunde blir informert om. En kopi vil bli sendt til deg som forbruker. For å kunne betale mot faktura behøver bestillingen sendes til din folkeregistrerte adresse, og du må oppgi nøyaktige og fullstendige personopplysninger. 

Ved forsinket betaling kommer en påminnelsesavgift 60 kr pluss renter. Ved manglende betaling videreføres saken til inkasso, der det kan legges til ytterligere inkassokostnader. For kontaktinformasjon og ytterligere informasjon om Klarna, gå til Klarna.com 

2. Delbetaling 

For en fleksibel betaling kan du velge å delbetale din faktura via Klarna. Delbetal fra 1/24 av ordrebeløpet, men minst 50 kr i måneden. Fullstendige vilkår finner du hos Klarna

3. Klarna direkt/kortbetaling 

Med Klarna Direkt kan du enkelt betale direkte i kassen. Betaling kan skje med sikker kortbetaling med VISA og Mastercard/Eurocard, via direkte bankoverføring eller via en tilknyttet bankkonto. Pengene trekkes 1-2 bankdager etter att varene dine er sendt. Kortbetalinger som håndteres av Klarna er PCI-DSS sertifisert. Fullstendige vilkår finner du hos Klarna

tilbakebetaling 

KLARNA DIREKTE: Vi trekker ikke beløpet direkte fra kortet, men tar bare en reservasjon på bestillingsbeløpet. Dette betyr at vi enkelt kan slippe reservasjonen hvis du kansellerer kjøpet – det kan noen ganger ta noen dager før dette vises på kontoen din. 

KLARNA KORTBETALING: Beløpet trekkes direkte fra kortet ditt når du bestiller. Det betyr at vi refunderer beløpet omgående hvis du kansellerer kjøpet - det kan ta noen dager før det vises på kortutskriften din. 

I tilfelle kreditt av hele eller deler av en ordre som opprinnelig ble betalt med Visa/Mastercard, vil krediteringen normalt bli returnert til samme kortnummer og ikke som en direkte betaling til en bankkonto. Hvis du betalte med faktura eller direkte betaling, overfører vi pengene til bankkontoen din. 

Westerbergs tilbakebetaler innen 14 dager etter at vi har mottatt melding om at forbruker vil kansellere kjøpet. Imidlertid kan forbrukeren måtte vente til varene er tilbake på lager eller kvittering kan vises på at varen er returnert. Tilbakebetaling skjer via betalingsmetoden som ble valgt på kjøpstidspunktet. 

levering 

frakt

Etter at bestillingen er registrert vil det bli sendt en bekreftelse til din e-post. Innen 3-7 arbeidsdager skal dine produkter ha ankommet ditt omlastningssentral i Norge. Du kommer til å bli kontaktet av transportfirmaet før leveringen, for å få eksakt informasjon om leveringsdag og tidspunkt. Utkjøringen av varer skjer på dagtid hvis intet annet er angitt. 

For alle leveringer gjelder transport frem til adressen på kjørbar vei hvis intet annet er angitt. Varene leveres på gateplan ved inngangsdør. 

Ved mottak skal varene kontrolleres nøye av mottaker før signering av leveringen. Hvis det er synlige skader på emballasjen eller varen ved levering, skal dette noteres på fraktbrevet før signering av mottaker. Transportøren leverer ikke ut varer uten kundens signering eller annen avtalt mottaker. Dette betyr at du er ansvarlig for at det er noen som kan ta imot varene når de leveres ut. 

Du som kunde vil bli belastet en fraktkostnad på 129 NOK (vekt under 5 kg) eller 229 NOK (vekt over 5 kg). 

levering til øyer 

Ved levering til øyer uten broforbindelse må det gjøres spesielle avtaler vedrørende pris, leveringstid og leveringsmåte. Vi leverer eventuelt til nærmeste kaiplass med adresse på fastlandet der kunden selv må ta imot varene og ta seg av den videre transporten. 

leveringstid 

Utlevering fra westerbergs.no skjer i løpet av 3-5 dager etter at bestillingen er mottatt. I de tilfeller der leveringstiden som oppgis på ordrebekreftelsen ikke tilfredsstiller dine forventninger, kan du selvfølgelig endre eller annullere din bestilling. 

transportskader 

Alle skader som oppstår under transport til deg er transportørens ansvar. Hvis du ved mottak mot formodning skulle oppdage at sendingen er transportskade, skal du umiddelbart rapportere dette til transportøren ved å notere dette på fraktbrevet før du kvitterer for varene, og deretter ta kontakt med vår kundeservice for registrering av ny bestilling. Hvis transportøren ikke påtar seg ansvaret, skal du snarest kontakte vår kundeservice. Det samme gjelder for eventuelt skjulte skader som oppdages innen 5 arbeidsdager at varene er mottatt. Vi anbefaler deg å pakke opp og kontrollere varene ved ankomst. 

Ved retur av varer fra kunden, vedr angrerett, er kunden ansvarlig for skader som kan oppstå under transporten. 

ikke mottatt varelevering 

Hvis du ikke er tilgjengelig ved levering av varene blir du belastet kostnadene som oppstår. Dette gjelder også varer som sendes til avtalt utleveringssted, men som ikke blir hentet. 

Du er selv ansvarlig for å motta eller avhente leveransen i henhold til instruksjonene du fikk ved bestilling. Pakker med ombud som ikke hentes innen den tiden som er angitt på aviseringen, vil bli sendt tilbake til vårt lager. I disse tilfellene har vi rett til å kreve en administrativ kostnad på 250 kroner, som tilsvarer våre kostnader for håndtering og frakt i tilfeller der du ikke henter pakken hos ombudet. 

Hvis du ikke følger instruksjonene for mottak av hjemlevering, for eksempel hvis du ikke er hjemme for å ta imot leveransen til avtalt tid, har vi rett til å belaste deg et gebyr på 250 kroner, som tilsvarer den ekstra fraktkostnaden. Hvis du ikke er tilgjengelig for å laste av bestillingen, vil du bli belastet for de påløpte kostnadene. Dette gjelder også for pakker som leveres til utleveringsstedet og som ikke er utløst. 
 

angrerett & reklamasjonsvilkår 

angrerett 

For privatkunder hos westerbergs.no gjelder Angrerettloven. Angrerettloven gir deg mulighet til å angre på varer eller tjenester som er kjøpt ved fjernsalg eller utenfor fast utsalgssted – slik som på internett, telefon eller dørsalg. Her gjelder loven uansett kjøpesum. Du har angrerett i 14 dager, men visse tilfeller forlenges fristen til 3 måneder og i enkelte tilfeller til 1 år. Ønsker du å returnere varen, må den være i tilnærmet samme stand og mengde som da du mottok den. Selv om du ikke har angrerett eller angrefristen er gått ut, har du selvfølgelig rett til å reklamere på varan eller tjenesten dersom den har feil eller mangler. 

angrerett av vare 

Når du angrer ved fjernsalg, behøver du ikke å løse ut varen fra leveringsstedet ifølge loven. Det er nok at du sender angreskjema eller et brev til selgeren om at du angrer, og betaler for å sende varen i retur. Du må være oppmerksom på at transportøren kan kreve at du må løse den ut for å sende den tilbake. 

NB! Unnlatelse av å hente varen anses ikke som tilstrekkelig melding til selger om at du angrer. For å avbryte angrefristen må du i tillegg gi beskjed til selger. 

returkostnader 

Ved bruk av angreretten gjelder følgende: 

Hvis du ønsker å returnere en vare du har kjøpt hos oss, kan du kontakte kundeservice via telefon 69 35 15 40 eller info@westerbergs.no for å rapportere retur. Du vil da motta et returskjema innen 14 dager. Returner ordren innen 30 dager etter mottak av ordren. 

For pakker som leveres til utleveringssted samt hjemlevering, og som ikke hentes eller mottas, debiteres en returkostnad på 250 kroner. Ved uavhentet retur med en verdi mindre enn 250 kroner, vil ingen refusjon bli gitt. 

Produktet må være i uendret tilstand, dvs. ubrukt, ikke ødelagt eller skadet. Returner varen i den originale produktboksen eller emballasjen. Varen må være komplett, noe som betyr at ødelagt emballasje eller deler av varen ikke vil bli akseptert som retur. 
Ingen pakker vil bli innløst mot postoppkrav. Westerbergs belaster kunden de ekstra kostnadene som påløper ved ufullstendig retur, eller ikke aksepterer returen. Lagre alltid leveringsnotatet og en kopi av returordren for sporing til returen er fullført. 

business 

I tilfeller der en næringsdrivende handler hos Westerbergs.no blir kjøpsloven anvendt.  

vår returadresse: 

Ved retur av varer skal pakken merkes med det ordrenummeret saken gjelder. 

Westerbergs (Hafa Brand Group AB) 
Box 525 
SE-301 80 Halmstad, Sweden 

når får jeg pengene tilbake? 

Tilbakebetaling fra selger skal uansett skje innen 14 dager fra han fikk varen i retur eller mottok hentelapp på varen. 

reklamasjon - forbrukerkjøpsloven 

Hvis det oppdages en feil eller mangel må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget, eller burde oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Fristen for å reklamere er allikevel ikke kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen. Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. En mangel som viser seg innen seks måneder etter at forbrukeren overtok tingen (normalt leveringstidspunktet) skal formodes å ha eksistert ved risikoens overgang. 

Melding om feil og mangler ved produktene kan overbringes oss muntlig eller skriftlig. Av bevishensyn anbefaler vi at reklamasjonen sendes oss skriftlig primært ved å søke retur på vår web. 

For privatkunder hos westerbergs.no gjelder Forbrukerkjøpsloven og loven om reklamasjonsrett. Husk å ta vare på kjøpskvitteringen da denne gjelder som innkjøpsbevis. For garantivilkår henvises det til det aktuelle varemerke, se nedenfor. 

garantirett for varemerke Westerbergs 

Nedenfor stående garantivilkår for Westerbergs gjelder 3 år fra innkjøpsdatoen: 

Hva gjøres for å løse problemet? Westerbergs undersøker produktet og avgjør om problemet omfattes av garantien. 

Under tiden for lovlig reklamasjonsrett kommer Westerbergs via sin egen serviceorganisasjon eller via godkjent servicepartner, etter egen bedømming, enten å reparere det defekte produktet eller erstatte det med et tilsvarende sammenlignbart produkt. I disse tilfeller betaler Westerbergs for reparasjoner, reservedeler, arbeid og eventuelle personalreiser, forutsatt at produktet lar seg reparere uten ekstra utlegg for Westerbergs. Etter utgangen av den lovlige reklamasjonsretten erstattes reservedel/produkt uten kostnad. Eventuelle øvrige kostnader erstattes ikke, som for eksempel arbeidskostnader for utskifting/reparasjon, erstatning for øvrige kostnader, inntektstap eller annet tap i forbindelse med hendelsen. 

Reparasjoner som ikke på forhånd er godkjent av Westerbergs eller Westerbergs servicepartner erstattes ikke. Utskiftede deler er Westerbergs eiendom. Hvis varen ikke lenger selges av Westerbergs, tilbyr Westerbergs et hensiktsmessig erstatningsprodukt. Det er Westerbergs som avgjør hva som er hensiktsmessig erstatningsprodukt. Hvis det viser seg ved undersøkelsen at det ikke handler om en garantisak, kan kunden bli belastet eventuelle undersøkelse-kostnader. 

garantivilkår Westerbergs 

Garantien gjelder fra produktets opprinnelige kjøpsdato. Kvittering må framlegges for at garantien skal gjelde. Garantien gjelder produktet. Saken skal meldes innen rimelig tid (maks 2 md) etter at feilen ble oppdaget. Hvis tilbakemelding ikke gis innenfor fristen, selv om kjøperen oppdaget eller burde ha oppdaget feilen eller mangelen, mister kjøperen retten til å benytte seg av garantiavtalen. 

Garantien gjelder ikke hvis produktet har blitt brukt i annen sammenheng enn til privat bruk i baderomsmiljø. Garantien gjelder ikke produkter som har blitt lagret feil eller er feilaktig montert, brukt på uforsvarlig eller feilaktig vis, endret eller rengjort med feilaktig rengjøringsmetode eller feilaktig rengjøringsmiddel. Garantien omfatter ikke normal slitasje, riper, merker eller skader som har oppstått etter ytre påvirkninger og uhell. Garantien gjelder ikke lyspærer, knuste speil og transportskader. Garantien gjelder ikke ved frostskader eller skader og funksjonsfeil som har oppstått på grunn av kalk og urenheter i vannet. Garantien gjelder ikke skader som har oppstått i forbindelse med lynnedslag eller store variasjoner i nettspenningen. Garantien gjelder ikke følgeskader som har oppstått på grunn av feil på leverte produkt. Garantien gjelder ikke demo/utstillingsprodukt. Garantien gjelder kun i Norden. 

monterings- og vedlikeholds anvisninger 

Du må ha fulgt produktets monterings- og vedlikeholds anvisninger samt gjeldende regler for å kunne benytte garantien. Monterings- og vedlikeholds anvisninger finner du på produktforpakningene og på våre hjemmesider www.westerbergs.no. Monteringen må være fagmessig utført. 

generelle reklamasjonsregler westerbergs.no 

Hvis kjøperen påpeker at kvaliteten på leverte varer på noen måte er feil, forbeholder westerbergs.no seg retten til først å bytte til annet produkt, evt. i andre hand kreditere kjøperen med tilsvarende fakturabeløp, under forutsetning om at reklamasjonsvaren returneres til selgeren. Ved reklamasjon på skadet vare, står westerbergs.no for eventuelle returfrakter. Bestill ikke håndverkere før du har kontrollert at riktig vare er levert og at ingen skader har oppstått ved leveringen. 

Andre ønsker om erstatning enn på produktet behandles ikke. Reklamasjon på skjulte feil og mangler skal gjøres av kjøperen før montering av produktet og innen rimelig tid etter mottak av varen. Kjøperen har ingen rett til å reklamere på synlige skader på allerede monterte produkter. Ved synlige eller skjulte skader trenger vi, hvis muligheter finnes, fotodokumentasjon på skaden. Spørsmål vedrørende reklamasjoner meldes til Westerbergs. 

Skulle noen av de leverte varene være feilaktig ber vi deg kontakte vår kundeservice så raskt som mulig, slik at vi kan behandle saken. Feilleverte varer må ikke monteres, da dette ansees som at kjøperen har akseptert leveringen. 

force majeure 

Westerbergs anser seg å være fritatt for ansvar for mislighold hvis årsaken til misligholdet er årsaket av omstendigheter som er beskrevet nedenfor. Dette gjelder også om omstendighetene forhindrer, forvansker eller forsinker fullføringen. 

Befriende omstendigheter er blant annet tiltak eller mislighold fra myndighetene, ny eller endret lovgivning, konflikter på arbeidsmarkedet, blokader, brann, oversvømmelse, sabotasje eller ulykker av større omfang. I force majeure inngår myndighetsbestemmelser som påvirker markedet og produktene negativt, for eksempel bestemmelser om advarselstekst, salgsforbud med mer, eller unormal nedgang i markedet. 

tvist 

forbruker 

Ved eventuelle tvister følger vi anbefalingene fra Den allmenne reklamasjonsnemnden. 

sikkerhet, ansvarsfraskrivelse og taushetsplikt 

I forbindelse med registrering og bestilling oppgir du dine personlige opplysninger som navn, adresse, e-post, telefonnummer og personnummer. Dette betyr at du godkjenner at vi lagrer og bruker informasjonen i vår virksomhet for å oppfylle våre forpliktelser overfor deg. 

personopplysninger 

Vi er forpliktet til å beskytte ditt privatliv gjennom sikker håndtering av dine personlige opplysninger og følger GDPR (General Data Protection Regulation) som gjelder i alle EU-land og regulerer hvordan personopplysninger får benyttes. Med GDPR strammes kravene til hvordan vi som firma håndterer personopplysninger. Derfor oppdaterer vi vår Databeskyttelsespolicy som tydelig beskriver hvordan vi håndterer, beskytter og bruker dine personopplysninger på en trygg og sikker måte. Du finner vår Databeskyttelsespolicy her

Cookies 
På westerbergs.no bruker vi cookies. Dine personlige opplysninger lagres ikke i cookies. Aksepterer man ikke cookies i sin nettleser, så kommer mye av funksjonaliteten på sidene ikke til å fungere. Dette fordi nettstedet tror det er en ny bruker på hver nye side du søker på. 

Hvis du ikke vil godta cookies, kan nettleseren din stilles inn slik at du automatisk nekter lagring av cookies eller får melding hver gang nettstedet ønsker å lagre cookies. Via nettleseren kan også tidligere lagrede cookies slettes. Se nettleserens hjelpesider for mer informasjon. 

kort om cookies 


En cookie er en liten tekstfil som nettstedet du besøker ønsker å lagre på din PC. Cookies benyttes på mange nettsteder få rå gi brukeren tilgang til forskjellige funksjoner. Informasjonen i en cookie mulig å bruke for å følge en brukeres besøks steder på nettet. I henhold til ”lagen om elektronisk kommunikasjon, som trådde i kraft den 25 juli 2003”, skal alle som besøker et nettsted med cookies få informasjon om: 

* at nettsiden inneholder cookies 
* hva disse benyttes til 
* hvordan de kan unngås 

Vi benytter oss av sessions cookies for rent teknisk ha oversikt over hva brukeren gjør på nettsiden, innlogging, lagt varer i handlekurven osv. Kort beskrevet fungerer det slik: All informasjon som skal lagres ved åpning av forskjellige sider må knyttes til en bestemt bruker. Dette gjøres ved at en unik nøkkel lagres i brukerens nettleser. Når brukeren laster opp en ny side, sendes nøkkelen med for å kunne avgjøre om brukeren er innlogget og om det er lagt varer i handlekurven med mer. 

besöksstatistik 

Westerbergs.no benytter besøksstatistikk. Statistikken brukes for å gi oss innblikk i hvor mange brukere som besøker siden. 

Copyright 

Copyright © 2010 Hafa Brand Group AB. Alt material på vår hjemmeside (www.westerbergs.no) er copyright beskyttet av Westerbergs, Hafa Brand Group AB. Dette betyr at alle tekster, bilder, layout og illustrasjoner er copyright beskyttet. For å benytte materiale fra vår hjemmeside kreves det skriftlig tillatelse fra Westerbergs, Hafa Brand Group AB. For å søke om tillatelse til å benytte beskyttet materiale, kontakt info@westerbergs.no. Alle varemerker og bilder som nevnes eller vises på våre nettsider er copyright beskyttet og/eller varemerke beskyttet til respektive eiere. 

kontaktopplysninger Westerbergs: 

Westerbergs (Hafa Brand Group AB) 
Box 525 
301 80 Halmstad, Sweden 

Organisasjonsnummer: 985 254 451